Facilicom introduceert virtual reality

16 februari 2017

"Medewerkers stappen de wereld van de klant binnen"

Facilicom en zusterbedrijf Gom gebruiken vanaf maart virtual reality bij de opleiding van schoonmaakpersoneel. En daar stopt het niet. "Opleidingen in hospitality, briefings voor onze onthaalmedewerkers, salestoepassingen, … we ontdekken volop de mogelijkheden van deze innovatieve technologie", zegt marketing manager Guy Claes.

Vanaf maart zullen de schoonmakers van Gom hun opleiding voor een deel via virtual reality (VR) krijgen. Wie de VR-bril opzet kan letterlijk 360 graden rondkijken in pakweg een hotelkamer. Niet nagebouwd in een computerprogramma, maar een echte foto waar je middenin staat. Guy Claes: ‘We waren al een tijdje op zoek naar een manier om onze klassikale en schriftelijke opleidingen aan te vullen. Verschillende mensen leren op verschillende manieren en niet iedereen durft vragen te stellen tijdens een opleiding. Daardoor moeten supervisors achteraf nog te vaak bijsturen. Dankzij virtual reality kunnen medewerkers thuis, op hun eigen tempo, alles nog eens herbekijken en vooral: ervaren.’ Dat de informatie op een innovatieve en leuke manier mee naar huis kan, werkt stimulerend. ‘Ik kan mij voorstellen dat ook de gezinsleden die VR-bril wel eens willen uitproberen.’

Flexibel inzetbaar

Van elke klantenomgeving waar medewerkers terecht kunnen komen, kan via foto’s een VR-versie worden gemaakt. Die virtuele ruimte wordt dan verrijkt met informatie en instructies. Het eindresultaat is via het internet op elk device te raadplegen. Medewerkers krijgen een speciale bril of een houder mee naar huis waarmee ze kunnen rondkijken in de leer- en werkomgeving. Facilicom Nederland heeft de VR-toepassing al geïntroduceerd in zijn opleidingen, met heel positieve resultaten. Guy Claes: ‘Ook voor onze receptionisten en andere medewerkers die erg flexibel inzetbaar moeten zijn, is VR een snelle en efficiënte manier om bijkomende opleiding of instructie te geven.’

De wereld van Facilicom

De toepassingsmogelijkheden zijn bijzonder ruim. ‘Je kunt voor specifieke klanten VR-toepassingen maken, voor de schoonmaak en voor andere diensten die Facilicom aanbiedt. Onze medewerkers stappen zo letterlijk de wereld van de klant binnen. Maar het omgekeerde kan ook. We kunnen bijvoorbeeld VR gebruiken om onze concepten voor catering toe te lichten aan onze klanten. Met een VR-bril op wandelen ze virtueel door een van onze bedrijfsrestaurants en krijgen ze meteen de look & feel en uitstraling mee.’ Intussen innoveert Facilicom ook op andere vlakken verder. Zo start er tegelijk met de virtual reality een e-learningplatform en beschikken de 400 Facilicom-bedienden binnenkort over een online platform om kennis te delen.